European Superpull - 10 maart 2018 - Rotterdam Ahoy-Wedstrijdverslag 2017

NederlandsEngels
Europeansuperpull

Wedstrijdverslag 2017

De deelnemers aan de 39e editie van de European Superpull in het Rotterdamse Ahoy op zaterdag 18 maart maakten er een prachtige strijd van. In alle klassen leverde dat spannende finales op, waarin de onderlinge verschillen vaak uiterst klein waren. Het hoogtepunt was de Superstocks klasse, waarin de Europese deelnemers het opnamen tegen de Amerikaanse topmachines GALOT en GALOT 2.


Two Wheel Drives
De Two Wheel Drives mochten dit jaar de middagsessie van de European Superpull openen. Pech was er daarin voor regerend Nederlands kampioen BK Power, die als gevolg een gebroken blowerriem vroegtijdig tot stilstand kwam. Ook met Rattle and Hum ging het niet helemaal goed. De machine uit Dronten eindigde met enkele wilde sprongen en kwam vele meters te kort voor een plaats in de pull-off. In de finale was het Maarten van Steensel die met zijn Bad Habit de grootste afstand aflegde. Het team uit Strijen kwam vorig jaar met een nieuwe machine op de baan en is sindsdien een vaste klant op het erepodium. In Rotterdam behaalde deze nieuwe Bad Habit zijn tweede overwinning, ook al kwam Inter-Techno Predator nog heel dichtbij. De derde plaats was voor Sledge Hammer.


Supersports 4,5 ton
In de Supersports 4,5 ton zakten enkele toppers door het spreekwoordelijke ijs. Dat Peeters de finale niet wist te bereiken, was al bijzonder, maar dat competitiekampioen Simply Green dat ook niet deed, was nog opmerkelijker. De John Deere uit Molenaarsgraaf had op de uitstekende baan in Ahoy niet de juiste balans. De vier deelnemers die wel in de finale mochten uitkomen, maakten het uiterst spannend. Het onderlinge verschil tussen de nummers één en vier bedroeg maar iets meer dan een meter. Het was Arjan Bloemert die met Up and Down de winnende afstand liet noteren. Daarmee zette de man uit Staphorst een opmerkelijke reeks voort, want in 2015 werd hij derde en in 2016 reikte hij tot de tweede plaats. Op basis daarvan kon de overwinning in de 39e European Superpull onmogelijk als een verrassing worden gezien. De tweede plaats was voor White Shadow en derde werd Red Impact, die de Deense Hulk achter zich liet.


Trucks
Bij de Trucks ontbrak de naam van Van Vlastuin Agro op de startlijst. Het team had zich moeten afmelden omdat de schade van een wedstrijd twee weken eerder niet op tijd kon worden hersteld. Van de zes aanwezig trucks lukte het alleen Rocking Horse Junior niet om een plaats in de finale te bereiken. In de eindstrijd presteerde de kleine Daf van Van Heugten Transport uitstekend, maar de Volvo van VDB Staalbouw kwam net een klein stukje verder. Beide kwamen ze echter te kort voor de overwinning, want die ging naar Dirk Heirman met Mitas Black Sensation. Het was al de tweede keer dat de Belg in Rotterdam zegevierde, want dat deed hij ook al eens in 2014. Een mooie aanvulling in de klasse was de Volvo Titan van de Fin Pekka Herlevi, die buiten mededinging meereed. Voor de echte topposities kwam hij echter nog wat te kort.


Modifieds
In de Modifieds eindigden de Engelse Aftermath en Snoopy in de achterhoede, terwijl The Judge uit het Nederlandse IJsselmuiden tegen een diskwalificatie opliep omdat de twin-Griffon de krijtstreep had geraakt. De rest van de machines legden allemaal 59 meter of meer af, waarbij Rising Star net de finale miste. In de eindstrijd was het Berrie Boer die met Wicked Screamer de eerste afstand neerzette. Het was echter geen vlekkeloze run. Dat bleek al snel, want Gert Dingerink kwam met Inter-Techno Lambada ruim een meter verder en verzekerde zich daarmee van de overwinning. MPM Seaside Affair en Argos Oil Whispering Giant werden respectievelijk derde en vierde. Dingerink droeg zijn overwinning op aan Evert Snapper, één van de organisatoren van de wedstrijd in Putten, die vorig jaar overleed. Diens dochter Sanne mocht op het erepodium de trofee in ontvangst nemen. 


Prostocks
De Prostocks werd geopend door Appy Power, de tractor die in de editie van vorig jaar de laatste pull in de klasse voor zijn rekening nam voordat de rookafzuiging definitief sneuvelde. Die installatie functioneerde dit jaar feilloos. Het Kawe Runaway Deer-team had daags tevoren nog een verbrande zuiger moeten vervangen. Loon naar werken was er niet, want de John Deere kampte met een defecte brandstofpomp en eindigde in de achterhoede. Ook de Deense Bredahl Brothers Red Line en de Belgische Code Red haalden de finale niet. Zodoende werd de eindstrijd verreden met vier Brabantse pro stocks en één Deense. De vijf machines zaten heel dicht bij elkaar, maar tegen het geweld van Rocky bleek geen kruid gewassen. Op meer dan twee meter afstand eindigde Mud Patrol als tweede, terwijl de Deense John Deere 2 derde werd. Wickie Power liep na een indrukwekkende eerste run tegen een diskwalificatie aan vanwege het toucheren van de krijtlijn.


Mini Unlimiteds
Een nieuw gezicht was te zien in de Mini Unlimiteds. Het was Manon Kools - normaal actief in de super stock met Agrifac Interaction - die dit keer met Little Bandit reed. In de testpull bleek al dat de Zeeuwse zich daar ook op thuisvoelde. Regerend Nederlands kampioen Vampire was voorzien van een nieuwe motorconfiguratie, die nog niet naar behoren werkte. De machine eindigde zo in de middenmoot. De rest van de Hemi-brigade mocht in de finale uitmaken wie de sterkste was. Pech was er voor Hella Lambada IX, die als gevolg van olielekkage niet meer van start kon gaan. De derde plaats was voor Gencom Lambada XIII. Die werd in de eerste run gereden door Gert Dingerink, maar in de finale zat de nieuwe eigenaar, de Duitser Carsten Heisterkamp, achter het stuur. Hij kwam echter te kort om de Noorse Blower Power - ook al een voormalige Lambada-machine - achter zich te houden. De overwinning was voor de jongedame die voor het eerst in deze klasse reed. Met weer een indrukwekkende pull eiste Manon Kools met Little Bandit de zege voor zich op.


Unlimiteds
In de unlimited bleken de Engelse Aftermath en Snoopy 3 te weinig vermogen te hebben om zich te kunnen meten met hun Nederlandse collega’s. Dat gold in iets mindere mate voor Snoopy 4. MPM Seaside Affair kwam elf centimeter te kort voor de finale. De twee turbinetractoren Rising Star en Argos Oil Whispering Giant reden beiden een full pull, maar in de pull-off is dat geen garantie voor de overwinning. Bas Liefting koos met Argos Oil Whispering Giant de rechterkant van de baan en dat bleek de verkeerde keuze, waardoor er voor de Noord-Hollander niet meer in zat dan een vierde plaats. Het was good old Willem Dingerink die Inter-Techno Lambada naar een overtuigende overwinning stuurde. De tweede plaats was voor Rising Star, die nummer drie Komeco Simply Irresistible exact een meter achter zich liet.


Superstocks
Het klapstuk van de 39e European Superpull werd gevormd door de Superstocks, waarin ook de Amerikanen John Strickland en Brent Payne met hun GALOT-tractoren aan de start verschenen. Het werd een fantastisch spektakel, waarin in de eerste run bijna het complete startveld binnen ruim drie meter van elkaar eindigde. Uitzondering was Rob van der Waal, die met zijn Maximum Risk de enige full pull liet noteren. Opvallend genoeg miste Brent Payne met GALOT de finale. De Amerikaanse machines hadden moeite om het vermogen - dat vanwege de betrouwbaarheid iets was teruggeschroefd - aan de grond te krijgen. Op de korte baan in Ahoy is bovendien een goede start essentieel en daar ontbrak het bij de beide GALOT-machines aan. Ook in de finale stond er geen maat op Van der Waal en zijn Maximum Risk, die furieus van start ging en meteen op snelheid kwam. Geen enkele deelnemer kwam ook maar in de buurt. Zelfs Strickland moest met GALOT 2 bijna zeven meter toegeven. De tweede plaats was voor de Noorse You Never Know en de derde plaats voor de Deense Rabbit G’n Mad. Met deze zinderende finale kwam een prachtig einde aan de 39e European Superpull. 


Op 10 maart 2018 zal in Ahoy de feestelijke 40e editie van de European Superpull worden verreden.