European Superpull - 16 maart 2019 - Rotterdam Ahoy-Nieuws

NederlandsEngels
Europeansuperpull

Nieuws

Wedstrijdverslag 2018

26 maart 2018
Wedstrijdverslag 2018

Op 24 februari 1979 vond de allereerste editie van European Superpull in Rotterdam Ahoy plaats. Dit jaar, op 10 maart 2018, is alweer de 40e editie gereden in de Ahoy Arena. Naast deelnemers uit binnen- en buitenland was er dit jaar traditiegetrouw weer een gastrijder uit de Verenigde Staten van de partij. Chuck Knapp van Knapp Motorsports liet de duizenden toeschouwers op de tribunes kennismaken met het geweld van zijn 12.000 pk sterke Screamin’ D, waarbij Ahoy op zijn grondvesten stond te schudden.

Light Modifieds

De 40e European Superpull begon met een ware primeur, namelijk het eerste optreden van de Light Modifieds. Deze klasse heeft de afgelopen jaren in Europa een enorme ontwikkeling doorgemaakt. Het vinden van een goede sleepwagenafstelling had even wat voeten in de aarde. Dat kwam mede doordat Eurol Bandit, die een testpull had, de sleepwagenbemanning onbedoeld op het verkeerde been zette. Het team uit Putten moest nog duidelijk wennen aan de nieuwe banden van de tractor. Uiteindelijk werd er toch een goede sleepwagenafstelling gevonden. Bart van der Sluis legde met Wicked Screamer de lat erg hoog. Eén van de twee V8-motoren van de machine uit IJsselmuiden draait sinds kort in tegengestelde richting en dat blijkt een positief effect te hebben op de balans van de machine. Het was echter niet genoeg voor de overwinning, want die ging naar de Duitser Dirk Wessel met Green Monster Stage V, een tractor die is voorzien van twee Allison V12-vliegtuigmotoren. Het was de eerste grote internationale zege van de machine uit Sassenberg-Füchtorf.

Supersports

In de Supersports hadden veel deelnemers last van een nogal bruusk remmende sleepwagen. In combinatie met de korte baan zorgde dat ervoor dat een aantal motoren vroegtijdig buiten adem raakte. Gerard Sikes had daarbij nog de pech dat zijn White Shadow de koppakking eruit blies, terwijl Henri Versluis zijn Red Impact over de witte lijn reed en werd gediskwalificeerd. Met drie deelnemers ging de finale van start. Arjan Bloemert kon bogen op een aardige staat van dienst in Ahoy, want hij werd met Up and Down in de laatste drie jaren respectievelijk derde, tweede en eerste. Dit jaar verliep het echter minder goed voor de man uit Staphorst, want in de finalerun gooide de motor van zijn oranje-blauwe John Deere een drijfstang naar buiten. Minder dramatisch waren de problemen bij Great Experience. Door een afgebroken brandstofleiding eindigde het optreden in de pull-off vroegtijdig. De overwinning was daarmee voor Deen Claus Fey met zijn Krone Hulk II, die in de finale zelfs een grotere afstand neerzette dan in zijn eerste poging.

Trucks

Murphy’s law was dit jaar zeker van toepassing op de Trucks: alles wat tegen kon zitten, zat ook tegen. Nadat zich eerder al enkele deelnemers hadden afgemeld, konden ook na de testpulls op vrijdagavond en zaterdagochtend weer enkele namen op de startlijst worden doorgestreept. Daardoor bleven er slechts drie trucks over, maar die deden dan ook hun uiterste best om er een mooie show van te maken. Bij Mitas Black Sensation, die nu in een fraaie zwarte laklaag is gestoken, viel het resultaat tegen, doordat er tot twee keer toe een slang van het inlaatsysteem losschoot. Carola de Heus had twee prachtige runs met de DAF van Van Heugten Transport. In de finale moest de jongedame uit Maarsbergen echter toch haar meerdere erkennen in De Manne van Janne 2, die met zijn krachtige Scania-V8 net een kleine halve meter verder kwam.

Modifieds

Een prachtige strijd voltrok zich in de Modifieds, waarin ook de Amerikaan Chuck Knapp voor het eerst aan de start verscheen met zijn Screamin’ D. De Brit Daniel Whittingham had een goede run met zijn viermotorige Aftermath, maar kwam te kort voor een plaats in de finale. Dat laatste gold ook voor Burning Madness en VSP Bits ’n Pieces. In de pull-off viel het optreden van de vernieuwde Inter-Techno Lambada tegen. Het leek erop dat er bij de drie Hemi-motoren wat paardenkrachten leken te ontbreken. Dat klopte ook, want door een andere opbouw van de motoren had het Zwolse team voor de veiligheid veel meer brandstof gegeven. Dat kostte vermogen. Jan Bosman wist met zijn Rising Star gemakkelijk voorbij de afstand van Inter-Techno Lambada te komen. De grote overwinnaar was echter Berrie Boer met Wicked Screamer, die nummer twee Rising Star meer dan vijf meter achter zich liet. De Amerikaan Chuck Knapp liet vervolgens zien wat zijn Screamin’ D in huis had en verpletterde de afstand van de man uit IJsselmuiden.

Prostocks

De avondsessie werd geopend met de Prostocks. Pech was er in deze klasse voor Heavy Boy, die bij het warmdraaien tegen technische problemen opliep. Een tegenvaller voor het Belgische team, dat nog nooit in Ahoy reed. Lady Green en Code Red lieten degelijke pulls zien, maar voor een plaats in de finale was het niet genoeg. Vijf deelnemers kwamen wel in de pull-off terecht, zodat het publiek zich kon verheugen in een mooie ontknoping. Voor het Mud Patrol-team liep het optreden in de finale minder goed af, want in de laatste meters wierp de John Deere een drijfstang naar buiten. Arjan van der Kolk had met DPP Rednex moeite om de snelheid erin te krijgen en leverde daardoor veel meters in. De pull van Appy Power begon veel beter, maar helaas liep de Fiat tegen een diskwalificatie aan vanwege overmatig verlies van koelwater. Het waren dit keer de Denen die om de zege streden en dat werd een spannende aangelegenheid. Het verschil tussen de nummers één en twee bedroeg namelijk slechts één luttele centimeter. Het was John Deere 2 die landgenoot Bredahl Red Line net achter zich liet.

Mini Unlimiteds

In de Mini Unlimiteds had Lucky Ducky een gastrijder in de persoon van Jeffrey van der Waal, die normaal op een superstock rijdt. Het optreden verliep niet geheel naar wens, want de machine begon te bokken en de rit eindigde met een flinke backfire. Ook The Riddle had een onrustige run en leverde daardoor meters in. Een plaats in de finale zat er daardoor niet in. Vijf deelnemers reden een full pull en op voorhand was niet te zeggen wie daarvan met de beker en de bloemen naar huis zou gaan. In de eerste poging legde Hella Lambada IX dan wel de meeste meters af, maar in de pull-off kwam Willem Dingerink vijftien centimeter te kort op Egbert Dros met Groundshaker 2.0. Met deze technisch geavanceerde machine debuteerde hij in augustus vorig jaar. Toch was het niet de man uit Dronten die de overwinning greep, maar de Noor Asbjørn Herikstad met Blower Power. Een leuk detail is dat de machine afgelopen winter is voorzien van een chassis dat in Nederland is ontwikkeld door Berrie Boer (Wicked Screamer). Dat het nieuwe frame prima werkt, bleek dus al meteen.

Unlimiteds

In de Unlimiteds bleek de Engelse Aftermath met zijn vier motoren te weinig vermogen te hebben om zich te kunnen meten met zijn Nederlandse collega’s. De Duitse Green Fighter had motorische problemen en strandde al eerder. De andere deelnemers plaatsten zich voor de pull-off, onder wie ook Chuck Knapp met zijn Screamin’ D. De Amerikaan liet echter niet de grootste afstand noteren. Dat was namelijk Bastiaan Buiting met Komeco Simply Irresistible, die een fabelachtige run neerzette. Dat deed hij in de pull-off nogmaals. Het team van Inter-Techno Lambada had ondertussen wat van de verloren paardenkrachten teruggevonden, maar kwam toch enkele meters te kort om de leiding over te nemen van de Drontenaar. Gert Dingerink bleef echter wel Chuck Knapp voor, wiens machine voor deze korte baan niet over de juiste overbrenging in de aandrijving bleek te beschikken. De derde plaats was voor Whispering Giant, terwijl het Rising Star-team vanwege technische problemen van een start in de finale moest afzien.

Superstocks

Na het geweld van de Unlimited-tractoren kwamen de Superstocks aan de start. Ook deze deelnemers gaven flink gas. Bij de Noorse You Never Know klonk een kleine plof onder de motorkap, waardoor de pull vroegtijdig ten einde kwam. Ook Mitas All or Nothing, Zeinstra Green Gangster Deere en Zeinstra New Born Deere haalden de finale niet. Voor die eindstrijd kwalificeerden zich vier deelnemers, maar helaas kon de Deen Henrik Svenningsen daarin met zijn Rabbit G’n Wild niet meer starten vanwege technische problemen. Jammer was ook dat Maximum Risk, de glorieuze winnaar van de editie van vorig jaar, in de finale niet meer voor de sleepwagen kon verschijnen. De Case IH weigerde te starten en zelfs een bewerking van de startmotor met een bezemsteel bracht daarin geen verandering. Toch kende de klasse een spannende ontknoping. De strijd ging tussen een Deense Ford en een Nederlandse New Holland. Bennie Harmelink legde met Olden Makelaars Zapo zeventien centimeter meer af dan Henrik Svenningsen met zijn tweede machine, Rabbit G’n Mad, en werd daarmee de laatste winnaar van deze 40e European Superpull.

Op 16 maart 2019 zal in Ahoy de 41e editie van European Superpull worden verreden.