European Superpull - 16 maart 2019 - Rotterdam Ahoy-Nieuws

NederlandsEngels
Europeansuperpull

Wedstrijdverslag 2019: Verrassingen tijdens 41e European Superpull

19 maart 2019
Wedstrijdverslag 2019: Verrassingen tijdens 41e European Superpull

Een sterk deelnemersveld en prima sleepwagenafstellingen zorgden op zaterdag 16 maart voor een boeiende 41e editie van European Superpull. Naast deelnemers uit binnen- en buitenland was er dit jaar traditiegetrouw ook weer een gastrijder uit de Verenigde Staten van de partij. Joe Eder kwam naar Rotterdam met zijn Polar Air mini unlimited en zijn Polar Air 75th Edition, waarmee hij uitkomt in de Amerikaanse Unlimited competitie. Het werd een mooie wedstrijd, die enkele grote verrassingen opleverde. 
 

Two Wheel Drives
Rattle and Hum had ongetwijfeld de onstuimigste run van alle machines in de Two Wheel Drives klasse. Dat leverde niet alleen een teleurstellend aantal meters op, maar vanwege het verlaten van de baan ook een diskwalificatie. Onstuimig ging ook Linda Jonkman met CL Coatings No Limit over de baan in haar officiële poging. Dat kostte haar een plaats in de pull-off. Daarin was Inter-Techno Predator, in februari nog de glorieuze winnaar in Zwolle, goed op weg, maar motorpech hield de mannen uit het Gelderse Doornspijk nu van het podium. Nederlands kampioen Sledge Hammer was Europees kampioen Bad Habit dit keer de baas, maar er was er één waaraan beide machines niet konden tippen. De grote winnaar was namelijk Ard van de Steeg met BK Power.

4,5 ton Supersports
Op de wat zachte baan in Rotterdam Ahoy waren de tractoren die waren uitgerust met speciale pulling-banden duidelijk in het voordeel boven de machines met normale tractorbanden. Nederlandse toppers als Simply Green, Peeters, White Shadow en Secret of the Valley gooiden met hun hoge nokken veel grond voor de sleepvoet en strandden vroegtijdig, omdat de motor het op een gegeven moment niet meer kon bolwerken. Alleen Arjan Bloemert wist met zijn Up and Down tot de pull-off door te dringen. Daarin moest de man uit het Overijsselse Punthorst echter zijn meerdere erkennen in Claus Fey met zijn Krone Hulk II. Dat was wel verrassend, want het was de eerste keer dat de Deen zijn gloednieuwe John Deere voor de sleepwagen zette. Hij kan dus terugkijken op een droomdebuut. De derde plaats was voor de Duitse Yellow Nightmare.

Trucks
De truckklasse moest het doen met één deelnemer minder dan de startlijst vermeldde, want tijdens de testpull op vrijdag was Iron Horse tegen zware motorische problemen opgelopen. Reparatie op zo’n korte termijn bleek onmogelijk. De resterende deelnemers deden hun uiterste best, maar slaagden er niet in om er een spannende strijd van te maken, want daarvoor waren de onderlinge verschillen te groot. De Belg Dirk Heirman was met zijn Mitas Black Sensation namelijk een klasse apart. Heirman won in 2014 en 2017 ook al in Rotterdam. Herman de Heus hield met TV Kar zijn dochter Carola met de DAF van Van Heugten Transport achter zich en legde beslag op de tweede plaats.

Modifieds
In de Modifieds klasse zorgde The Judge al meteen voor een grote verrassing met een fantastische pull. De verrassing werd nog groter toen de ene na de andere deelnemer zijn tanden stukbeet op de afstand van de twin-Griffon van het Kampereiland. Alleen de Amerikaanse Joe Eder kwam met zijn viermotorige Polair Air enkele meters verder, maar die reed dan ook met vier krachtige Hemi’s, terwijl drie van dergelijke motoren in Europa de limiet zijn. Vanwege een klein defect aan de machine kwam Eder in deze klasse niet meer aan de start. In de finale zette Theo Fijn met The Judge wederom een perfecte pull neer. De Duitse Green Monster Stage IV kwam met zijn twee Allison-V12’s net te kort en ook de Engelse Aftermath moest met zijn vier Chevrolet-V8-motoren zijn meerdere erkennen in The Judge. De enige die er nog wat aan kon veranderen, was Berrie Boer met Wicked Screamer. De man uit IJsselmuiden raakte echter buiten de baan en werd gediskwalificeerd. Zo ging de grootste beker naar het Judge-team, dat na een grote schade begin vorig jaar weer helemaal terug is.

Prostocks
Bij de prostocks trok de gloednieuwe, deels in Amerika gebouwde Bredahl Brothers Red Line de aandacht. In Rotterdam Ahoy maakte de Deense Ford 8340 zijn eerste meters, maar na een imponerende start stortte de motor in. Ook Kawe Runaway Deer en Blue Hazard kregen met dat fenomeen te maken. Gert Stessens zette met Dieselross een prima afstand neer, maar vanwege technische problemen kwam de zwarte Fendt in de pull-off niet terug. Dams Rooster had in de eerste ronde al de grootste afstand neergezet en had in de finale ook weer een prima run. De Deense John Deere II slaagde er niet in om de afstand van de Fiat te overtreffen. Alleen Europees kampioen Mud Patrol kwam nog aan de start, maar die kwam net een halve meter te kort voor de overwinning.

 

Mini Unlimiteds
In de mini unlimited-klasse maakte Mariëlle Westhoff haar debuut achter het stuur van Top Dog. Haar man Martin, die normaal de rijder van de machine is, is nog herstellende van een gebroken voet. De testpull van Mariëlle eindigde spectaculair buiten de baan, maar in de officiële poging ging het al veel beter. Een topklassering zat er echter nog niet in. Dat de Europese mini’s een hoog niveau hebben, bleek wel uit het optreden van Joe Eder met Polar Air. De Amerikaan kwam niet verder dan de zesde afstand in dit sterke deelnemersveld. Mogelijk was er ook technisch iets niet in orde, want in de finale kwam hij niet meer in de start. De top-vier mocht aantreden in de pull-off en daarbij was het opvallend dat daarin de volgorde van de eerste omloop exact werd omgekeerd. Winnaar werd de Noor Glenn Bjorheim met Blower Power, die vorig jaar ook won in Rotterdam Ahoy. Vampire werd tweede en de derde plaats werd ingenomen door Bobcat. Jr., die werd gereden door de Amerikaan Bill Leischner. The Riddle, de nummer één van de eerste omloop, raakte in de finale buiten de baan en liep dus tegen een diskwalificatie aan.

Unlimiteds
De Amerikaanse unlimited-tractoren zijn wat minder zwaar dan hun Europese soortgenoten en daarom was Polar Air 75th Edition van Joe Eder zo’n 300 kilo lichter dan zijn Europese concurrenten in deze klasse. De viermotorige machine liet de arena dreunen en maakte een uiterst krachtige indruk, maar kwam met zijn gewicht op deze korte en wat zachte baan niet helemaal uit de verf. Het was meteen het laatste optreden van de Amerikaanse machine van de dag, want Eder koos ervoor om in de finale niet nogmaals te starten. De Engelse Aftermath verliet het strijdperk met grote schade nadat één van de vijf Chevrolet-motoren kapot liep. Een straal olie die uit het carter liep, gaf al snel de ernst van de situatie aan. In de pull-off, waarin drie nationaliteiten en drie motorconcepten aan de start verschenen, kreeg de Nederlandse troef Komeco Simply Irresistible te maken met een gebroken olieleiding. Rijder Bastiaan Buiting hield het gas er nog even op, maar toen er olie op het vizier van zijn helm terecht kwam en hij niets mee kon zien, gaf hij zijn poging op. Regerend Europees kampioen Green Fighter uit Duitsland, uitgerust met drie Allison-V12-motoren, versloeg uiteindelijk de Italiaanse Four No Hemi met zijn vier Hemi’s met enkele meters. Net als in de modifieds klasse waren ook hier de V12-motoren de baas.

Superstocks
De hele nacht had het European Maid-team doorgewerkt nadat bij een testpull op vrijdagavond de grote turbo van de rode superstock was gesneuveld. Alles moest worden gedemonteerd om fragmenten van het kapotte onderdeel te kunnen verwijderen. De Case IH werd uiteraard ook voorzien van een andere turbo en was net op tijd gereed. Helaas bleek de motor voor de sleepwagen geen vermogen te produceren. Terwijl de machine werd afgesleept, zwaaide rijder Bram de Pijper naar het publiek, dat hem een hartverwarmend applaus gaf. Manon Kools nam het met All or Nothing op tegen haar zus Naomi, die dit keer achter het stuur van Interaction 2.0 zat. De ervaren Manon won het duel. In de finale kwam ze er echter niet aan te pas. Henrik Svenningsen was met zijn Rabbit G’n Mad weer eens veruit de sterkste. De Ford 9600 presteert altijd goed op indoorwedstrijden. De Deen liet Zeinstra Green Gangster Deere en Zeinstra New Born Deere royaal achter zich.

Al met al was het een geslaagde 41e editie van European Superpull. De 42e editie vindt plaats op zaterdag 29 februari 2020.